Een volle opkomst met voor de pauze verplicht werk van Dik, Jacco en Nico.
Mededelingen: Voorjaarsexcursie naar Alkmaarse Hout. Na de pauze thema avond.
Verplicht werk
Dick
- Groot Geaderd Witje genomen in Frankrijk. F9 100mm, 1/400, iso 200. De ronding van de 2 vlinders lopen mooi over in de bovenkant foto uit de hand.
- Twee kleurig parelmoer. F4 100mm, 1/125, iso 200. De plant is geplukt en voor de lens gehouden knap werkje vlinder blijft mooi zitten.
- Bont zandoogje op braam. F4 100mm, 1/160, iso 200. De braam is duidelijk een toevoeging sommige vinden de achtergrond wat rommelig.
- Juffer F8 100mm, 1 /125, iso 200.
- Ringmus F5.6 400mm, 1/320, iso 320. Leuke opname met zowel een vogel van voren als van achteren.
- Grutto’s springend F 5.6 400mm, 1/500, iso 320. Mooie actieve beeld wel discussie over of er iets van de onderkant af kan. Geeft wel hoogte aan de vogels.
- Grote Zilverreiger nr 8 is het RAW bestand. De bewerkte foto is bijgesneden en meer contrast. F 5.6 400mm, 1 /250, iso 400.
- Tapuit in Purmer (polder) op een steen. F5.6 400mm, 1/800, iso250.
- Blauwe reiger met muis. F 5.6 400mm, 1/640, iso400. Mooi indringend portret.
- Klaproos F5.6 100mm, 1/125, iso 400.
Jacco
- Paaltjes op wet Wad bij Wierringen. F5.6 135mm, 1/250, iso 640.
- Schoorl duinen met vogelmeer in berijpte omgeving. F11 200mm, 1/500, +0,7, iso 800.
- Petten Hondsbossche Zeewering met de vergaande glorie van het scheepswrak op de achtergrond. F8 16mm, 30 sec, iso 50
- strand f5,6 16mm, 30 sec, iso 50. Bij deze en de vorige foto stond de fotograaf ook zelf in beeld. Door gebruik te maken van de lange sluitertijd leek het een soort dubbelopname .
- en 6 Zie boven maar nu met tekst in het beeld als voorbeeld foto.
- IJs structuur gemaakt in een plasje op straat. Waarbij het zwart wat is aangezet. F 3.5 100mm, 1/640 -0,7 iso 400.
- Ook een ijs foto met structuur meningen waren dat de eerste foto spannender is. F 3.5 100mm, 1/1250, -0,7 iso 400
- Ook nog een ijs structuur foto maar gedraaid naar staand waardoor weer beter als de vorige. F 3,5 100mm, 1/1000, -0,7, iso 400.
- een prachtige foto van bewegend bos ( door middel van bewegen camera) deze had weinig kleur en daarom een dromerig beeld. F5,6 70mm, 1/3, -0,7 iso 100.
- Nog een beeld met bos en beweging maar veel kleurrijker als de vorige. Bijna een vlammend beeld. F8.0 70mm, 1/4, iso100.
Nico
- barmsijs F5.6 700mm, 1/6400, iso 1000. Toevoeging was de ruimte rechts en de aanwezige elzenproppen.
- Bruine Klauwier. Den Helder. F5,6 700mm, 1/800, iso 1000
- RAW en bewerkte foto van een Quetzal. Bewerkte foto was een uitsnede en bewerking van kleur en contrast. Staart was iets aangesneden. F4,0 500mm, 1/800, iso 1000
- Violet Salzewing Male. (kolibrie) F4,0 500mm, 1/160, iso 640.
- Boat-billed Heron F4,0 700mm, 1/200, iso 2000
- Kapucijn Aap. Grappig beeld uitsnede. F8,0 500mm, 1/200, iso 800
- Pacific Screech Owl . F10 500mm, 1/200, iso 1250
- Eyeless Viper (slang) panorama uitsnede om bovenkant te elimineren. F 8 500mm, 1/320, iso1250
- Red eyed free frog ( boomkikker) mooi grappig beeld door de look van de kikker. F10 100mm, 1/125, iso1000
- Red-headed Barbet F4 500mm, 1/500, iso 1250.
Na de pauze technische avond verzorgt door 4 leden die ieder een eigen hoekje hadden met hun specialiteit. In groepjes gingen de overige leden langs de diverse tafels.
Het begon met Jacco die ons liet geloven dat vroeger de lenzen beter waren als nu. Of dat juist de afwijking van de lenzen van toen fantastische beelden geven. Door de vaak wat lichte afwijkingen en vertekeningen in de lens geeft dit een leuk effect aan de foto. De lenzen zijn vaak voor een paar euro te koop op marktplaats. (Na deze avond niet meer)
Mira liet juist het tegenovergestelde zien na haar overstap van Nikon spiegelreflex naar Olympus systeemcamera gingen we de diepte van de bloemen in. Marco fotografie top met handige hulpmiddelen als klemmen en licht.
Daarna was het de beurt aan Olaf. Daar was onscherpte troef op allerlei manieren met voorzetlenzen, omkeerlenzen en hulpmiddelen liet hij ons zien hoe onscherpte bewust gecreëerd kan worden in een opname. Zeer uitgebreid en leuk toegelicht.
Gelukkig als laatste wist Wiebe on weer als scherp op het netvlies te krijgen. Dit gebeurde door de focusstaking techniek. Hiervoor worden meerdere opnames gemaakt van 3 tot b.v 30 om daarna samen te voegen in een daarvoor speciaal programma. Dit gebeurt met een speciale rail b.v van Novoflex. Wiebe liet door gebruik van de rail zien hoe er moet worden gespeeld met de afstanden om de scherpte over de hele foto te krijgen ( van voor naar achteren)